Klockan 9 börjar tvåveckorsdieten!

Som förberedelse inför mina 2 veckors bantning som startar i morgon bitti klockan 9 (tisdag morgon 6 september 2011) har jag idag som sig bör käkat pizza, choklad och chips. Pizzan försvann innan jag hann ta denna bild.


Chips och choklad

Nej det är inte en liten påse chips bredvid en minichokladkaka...

Med tanke på miljön valde jag en närbakad pizza. Något man inte direkt kan säga om chokladen och chipsen. Inte för att man är någon miljötaliban men ibland är det djävligt skönt att vara okunnig. Godis är tydligen lika dåligt för miljön (koldioxidutsläppen får man anta) som kött. Godis och chips har visat sig vara dåliga för miljön, och allra värst är skumgodis följt av gelégodis och mjölkchoklad. Ett kilo chips leder till utsläpp av 2,2 kilo växthusgaser, vilket är 20 gånger så mycket som för ett kilo av råvaran potatis. Snart kan man inte göra något alls utan att värma upp planeten.

diet

Men, till glädje för miljön då alltså, blir det inget godis eller snacks på 2 veckor, för att se hur många kilo man kan gå ner genom att banta utan att vara hysterisk. Ingen som har BMI normalvikt eller undervikt bör försöka sig på det här utan att prata med en doktor först. Jag har BMI övervikt (eller vad det heter) och är hyfsat frisk (i alla fall fysiskt) i övrigt. Går du på mediciner kan du också fråga doktorn först, det är vissa grönsaker som inte går ihop med vissa mediciner tex Varan bör inte kombineras med sallad, men det vet du säkert om du går på Varan.

Så vad blir det för diet? Jo inga kosttillskott i alla fall som folk slänger ut pengar på till höger och vänster trots få bevis om dess duglighet, det blir bra mat enligt eget recept.
Here goes nothing!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0