Det syps i buskarna...

En hel del alkohol dricks det i Sverige, eftersom Systembolaget säljer, omräknat till rödtjut, en flaska vin per person och vecka i genomsnitt. I person räknas allt från spädbarn till Sveriges äldsta kvinna. Så då kan man anta att några dricker mer än så per vecka. (Inte vi väl...) Kaffe dricker vi 0,75 kilo per MÅNAD. Fast kaffet späds väl ut med vatten får man anta. Eller annat.

En slät kopp kaffe

Det är så mycket att en vit månad borde komma med i allehanda spartips vi får till fattig-januari och sista sjudande timmarna inför januarilönen, pensionen, socialbidraget eller barnbidraget eller vad man nu kan få.

Slantar

Köp bara det du absolut behöver säger de.. ja de borde nog vara lite mer specifika.. :-)



Hur har man då en vit månad, en vit vecka, eller en vit dag? (Ett vitt år är bara för proffs, försök inte hemma själv).

Jo, lite planering skadar inte.
Jag kollar almanackan, finns det någon 25-årsdag, 50-årsdag, något bröllop, någon storhelg som midsommar osv i närheten, ja då är det kanke inte läge. Men ser jag någon månad som är lite lugn där jag kan vila upp kroppen då är det bara att planera in! Jag kommer på mina egna regler, får man dricka lättöl eller inte, räknas cider eller inte, från och till när, måste det vara kalendermånad osv. 

Ett mån-varv.


En annan regel man man bestämma är vad man ska göra om man råkar känna för att ta sig en slurk en söndagskväll när Sverige vann en handbollsmatch till exempel. Skall man då säga att en gång är ingen gång eller säga att - jag klarade det inte, nu skiter jag i det. - Ja sånt får man tänka ut innan.

Men tänk på att: det är aldrig för sent att ge upp...

Levervärdena förbättras förmodligen ganska avsevärt (skulle jag tro) om man har en vit månad, (samt att man får lite städat och skottat hemma).

Några av mina kompisar hävdar att de haft vita månader i Januari just pga helgerna innan och den lilla ekonomiska "marginalen" man har. I så fall skulle jag påstå att februari tyvärr är precis likadan. För när januarilönen trillar in på kontot så dunsar samtidigt bilskatt, bilförsäkring, hemförsäkring och allehanda andra räkningar ner i brevlådan, kanske har jag dålig timing.

Bilförsäkringen, hade inte jag delat upp den på två betalningar per år, varför kommer hela summan nu? Jaså det var halva summan... osv.

Nåväl - om man ska tro 118100 så säljer Systemet mest inför midsommar, därefter inför Nyårsfirandet. Detta medför att ekonomin borde vara lite sämre efter midsommar i juni/juli än i slutet på januari/februari. En teori i alla fall. Vi kan benämna det "Groggindex". Det finns ju BigMac-index så varför inte. Glöm inte var ni läste det först. Någon liten chans måste man ju ha att vinna Nobelpriset i ekonomi.

Kommentarer
Postat av: vitkor

Haha, såg musiklänken nu, man tackar.



Att folk är fattiga i januari beror väl inte främst på nyår, utan på julen, och då kanske inte enbart på alkoholinköpen.



Själv satte jag 15 liter glögg innan julen som jag glömde dricka upp, vilken jag nu kan trösta mig med när ekonomin tryter.

2011-01-27 @ 12:36:17
URL: http://rocky.vitkor.se
Postat av: ettvittar

Det stämmer, för efterforskning visar att systemet säljer mest före:

1. midsommar, 2. nyår, 3. jul

så även om det kanske stämmer att man lägger några slantar på annat så talar det för att man får bättre och bättre ekonomi från och med nu...

Jul + nyår väger ganska tungt i Groggindex.



Om du har sådana problem med minnet kanske du allvarligt skall överväga att ta en "White Christmas" nästa jul. Vad var det? Finlandia och tippex?

2011-01-27 @ 21:58:38
URL: http://ettvittar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0