Ekonomi !

Ostbågspåse 
När man ska ta ett vitt år tänker man kanske inte på ekonomin i första hand. Men om man dricker en viss mängd per vecka kan man räkna ut vad det blir för totalsumma på ett år. Lite kul är det att se vad prislappen egentligen blir. För enkelhetens skull tar man priset på det man dricker i veckan gånger 52.

 Vad blir det per år?

Nu blir det andra priser om man åker till Tyskland eller gör eget vin hemma men å andra sidan dricker man förmodligen mer om man har mer hemma och sen tillkommer resekostnaden som inte sällan kombineras med en liten "fest". Å tredje sidan kan man säga att det hemvin jag smakat inte motiverat det lägre priset :-) haha. Utom i ett enda fall faktiskt.

Hembränd sprit funkar men är olagligt och inte så vanligt längre när man får ta in billig sprit utomlands ifrån. Skall man köpa av någon som varit utomlands går priset upp direkt, och är förmodligen också olagligt. Men det är billigare nu än förut i alla fall. Dessutom om man bara jämför med tysklandssprit får man lägga till de gånger man går ut på krogen. Man kan ju inte bara sitta hemma! (Kan man visst säger någon..)

Vad blir det om man köper utomlands?


För min del får jag lägga till följande:

Ostbågskostnad per år


Tänk på det priset nästa gång du ser en ostbågspåse i affären! J-vla inflation! Tur vi inte har Euro i alla fall.


 Hotell på Gran Canaria Playa Ingles


Det blir lite abstrakt om man inte har en jämförelse:

 Man kan också spendera pengar på resor eller bil.

Alla dricker olika mycket men man kan väl säga att det inte är gratis.

 

Nu är jag "inne i det" (det vita året) men kompenserar genom att minsann unna mig något gott när jag är så "duktig". Inte en bit sockerkaka utan en halv sockerkaka, inte en chokladbit utan två chokladkakor, en stor påse ostbågar, själv, jajamensan, och lite småkakor typ 10 stycken. Plus mat förstås.

Men det spelar absolut ingen roll för matchvikten med tanke på rastlösheten och hur mycket snö som kommit för jag har flyttat på ett ton snö till onsdag och torsdag; och igår fredag gick jag och tränade som planerat så med lite vitamintillskott och mycket vatten så har jag faktiskt gått ner ett helt hekto.

 Jag kommer på att jag behöver sova lite då och då också, på natten förstås men även helt plötsligt på eftermiddagen. Så det där med sömnstörningar stämmer kanske. Det är tur att det varit lite röda dagar nu.

 Äta, sova, skotta snö.


Kommentarer
Postat av: ason

Häng i! :)

2011-01-09 @ 20:35:01
Postat av: ason

Öh du - när du gör reklam på rocky ska du svara på kommentarer också! Vett och etikett!

2011-01-10 @ 12:29:50
Postat av: ason

Men va? Jobbar Interaktiv Säkerhet här? :(

2011-01-10 @ 13:49:08
Postat av: ettvittar

Hej,

Tackar så mycket för stödet.

Jag är lite ny som bloggare så jag vet inte riktigt vad som krävs ännu...

Hoppas inga kommentarer censurerats, de ska publiceras direkt enligt mina inställningar.

Dock kan man se ett meddelande att kommentaren skall granskas innan publicering men kommentaren kommer upp direkt ändå tror jag.

2011-01-10 @ 14:33:10
URL: http://ettvittar.blogg.se/
Postat av: Marit

Hallå där!

Kul att se när du har räknat ut utgifterna på sprit och ostbågar!

Vi har räkna här hemma också, men på cigaretter.

Jösses, så mycket vi har fått för dom pengarna.

Köksluckor, bil, etc. etc.

Ser att det har gått riktigt bra för dig med drickuppehållet. Kämpa på!

Ha det så bra och sköt om dig!

Natti natti och sov gott! :)

2011-01-16 @ 23:53:24
URL: http://mammayth48.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0