Träning!



Tja det här är väl ingen träningsblogg egentligen; jag har inte tänkt träna varken mer eller mindre för att jag har ett vitt år. Men jag behöver väl gå ner ett par fjorton kilo och var och tränade igår och det gick väl ok.

Anledningen till att jag tar upp träningen här är ju att alkoholen ska vara dåligt för träningen. Inte för att alkohol innehåller kalorier (mer än man tror) som annan "mat" utan pga konstiga saker som händer i kroppen... Men man läser oftast dravel utan källhänvisning som att "kroppen har svårare att tillgodogöra sig träningen". Vadå har svårare, varför då?

OK vi förstår och håller med om följande punkter:
- Man fyllekäkar, dvs äter mer än man gjort annars
- Man groggar med Coca-Cola eller annan läsk (julmust funkar) som har socker i sig
- Det man äter är inte direkt hela kostcirkeln om inte ostbågar ingår som egen klyfta
- Man orkar inte träna mycket just när man är full, ok lite discodans men det är inte mycket
- Man sover inte så dj-vla bra egentligen, speciellt inte på Melkers soffa
- Man rör helst inte på sig när man är bakfull
- Man får lite vätskebrist, man är törstig (på vatten) när man vaknar

Så tiden som full och bakfull är ju inte så bra ur träningssynpunkt det fattar alla. Men när alkoholen gått ur kroppen? Eller om man tar en öl efter man har tränat? Borde ju inte påverka tycker man. Nu får läkarvetenskapen ta bladet från munnen om medelsvensson skall lyssna!

Andra dravelargument är att
- Alkohol inte innehåller vitaminer (undantaget öl som efter 12 öl ger en dagsdos B-vitamin)
- Kalorierna i alkohol inte ger "pastaladdningseffekt" dvs kraft att träna
- Vätskan i alkohol inte är bra vätskeersättning efter träning (man köper inte öl man hyr den bara)

varför är det dravelargument? Jo förstås eftersom man inte dricker grogg för att få vitaminer, bra vätskebalans eller för att förbereda sig inför halvmaran, därför är det dravel.

Vad jag söker är riktiga argument till varför jag inte skall få ta en vinare dagen innan träning eller samma kväll efter jag har tränat (eller tom dagen efter träning?) 

Om man tränar

Måndag
Onsdag
Fredag

får man inte ta en jäkel söndag (dag innan träning), måndag (träningsdag), tisdag (dag innan träning), onsdag (träningsdag), torsdag (dag innan träning), fredag (träningsdag) utan bara lördag, vilket är klart oroande.

Bra hade det varit med bra argument alltså och finns de så skriver jag de här på bloggen så klart.

En varning bara: för er som inte vill minska ert intag av öl, hemvin och renat, akta er för löpning, i alla fall inuti ett hjul, för enligt en forskningsrapport fick de fram att ju mer en hamster sprang, desto mindre alkohol drack den.  


Kommentarer
Postat av: Marit

Tack för din kommentar och besöket på min blogg!

Vilken rolig, välskriven och intressant blogg du har.

Nu har jag läst igenom allt, det var jättekul!

Jag har inga problem med alkoholen, däremot med vikten. Så jag måste nog börja springa i den där hamsterhjulet för att gå ner i vikt.

Hit återkommer jag gärna för att se hur det går för dig!

Ha det bra och sköt om dig!

2011-01-05 @ 21:56:41
URL: http://mammayth48.wordpress.com/
Postat av: ettvittar

Men vilken trevlig kommentar. Du är välkommen åter.

Än så länge går det bra!

2011-01-09 @ 02:22:26
URL: http://ettvittar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0